Menerawang Masa Depan

Picture: https://id.pinterest.com

Alif, Lam, Mim demikianlah judul filem yang sekitar dua tahun nan silam (2015) diluncurkan. Filem yang satu ini mencoba menyentuh ranah yang selama ini belum disentuh oleh para awak perfileman di republik ini. Mengambil waktu masa depan, mengusung gagasan mengenai negara yang telah berubah setelah revolusi kedua yang melahirkan dasar negara baru, bentuk negara yang juga baru, serta kehidupan yang seperti diangankan oleh salah satu kelompok kecil di negara ini.

Dalam menonton filem ini kami tiada habis fikir, kenapa filem ini dapat dibuat dan ditayangkan? Penelanjangan atas beberapa kelompok, aliran pemahaman/ pemikiran, serta pengungkapan atas keberadaan segelintir orang yang menguasai kebijakan, alat pertahanan negara, serta alat propaganda dimana selama ini sangkaan-sangkaan tersebut hanya dianggap sebatas Teori Konspirasi, Cerita Dusta, atau Akal-akalan para fantik/ radikal.

Filem ini juga mengungkapkan siapa teroris sebenarnya. Melalui penokohan, percakapan (dialog) dalam filem, dan nama-nama, semuanya disamarkan dan menunjuk ke satu ideologi, organisasi ataupun kelompok.

Salut kami kepada sutradara, penulis cerita, dan produser dari filem ini. Berterima kasih pula kami kepada rumah produksi yang telah berkenan memproduksi. Kagum kami kepada para pelakon dan seluruh orang yang terlibat dalam pembuatan filem ini, mereka tak hanya bekerja untuk seni namun juga telah menjadi perantara yang baik dalam proses belajar dan mengajar di Alam Terkembang Jadi Guru ini. Filem ini mengajarkan banyak hal, mengungkap banyak dusta, dan memberi ingat kepada kita. Walau sayang salah satu pelakonnya kami dapati dimasa sekarang tampil dengan salah satu kicauannya yang tidak bijak dan dangkal dalam menanggapi keadaan terkini yang semakin panas, namun cacat kecil diluar kuasa tersebut tidaklah mengurangi kehebatan filem ini.

Setelah mencari tahu filem ini, kami dapati kabar bahwa penayangan filem ini sempat dihentikan di beberapa bioskop serta tidak akan dibuatkan DVDnya. Tidak mengherankan, mungkin mereka sudah merasa kecolongan,  apabila kita pakai bahasa mereka. Tidak menyangka ada orang bekas anggota grup band metal hijrah menjadi pembuat filem dan dalam keseharaian sama sekali tidak menampakkan diri sebagai sosok yang selama ini mereka bayangkan.

Baca Juga:

  1. Islamedia
  2. 6 Alasan Kenapa Filem Ali Lam Mim Ditakuti oleh Kalangan Tertentu_1
  3. 6 Alasan Kenapa Filem Ali Lam Mim Ditakuti oleh Kalangan Tertentu_2
  4. 6 Alasan Kenapa Filem Ali Lam Mim Ditakuti oleh Kalangan Tertentu_3
  5. 6 Alasan Kenapa Filem Ali Lam Mim Ditakuti oleh Kalangan Tertentu_4
  6. 6 Alasan Kenapa Filem Ali Lam Mim Ditakuti oleh Kalangan Tertentu_5
  7. 6 Alasan Kenapa Filem Ali Lam Mim Ditakuti oleh Kalangan Tertentu_6

3 thoughts on “Menerawang Masa Depan

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.