Balai Bandar

The Town Hall

Selepas melihat-lihat keadaan Istana Negara di Kota Hujan dari luar, maka tak terasa sampailah kami di hadapan bangunan Balai Bandar. Bangunan balai ini telah menarik perhatian kami karena gaya rancangannya (langgam aristektur) yang sangat mirip dengan langgam kolonial. Konon kabarnya disinilah berkantor Datuk Bandar nan masih muda itu.

Setelah kami cari tahu, rupanya bangunan balai ini memanglah berasal dari masa penjajahan, dibangun pada tahun 1868. Dahulu digunakan oleh orang Eropa sebagai tempat berkumpul klub mereka, berpesta, bernyanyi, dan bermain. Bangunan serupa ini sangat lazim kita temui disetiap bandar pada masa dahulu. Ada nan masih bertahan namun ada jua nan sudah innalillahi. Societiet nama bangunan tersebut, di bandar kami bangunan tersebut sudah tiada, namun di bandar nan lain masih terpelihara. Orang Melayu menyebutnya dengan sebutan “Rumah Bola”, tempat orang Eropa minung anggur sambil bermain bilyard.

Sebelum menjadi bangunan Balai, dahulu selepas merdeka bangunan ini digunakan oleh tentara sebagai markas mereka dengan nama Markas Korem 061/Suryakencana. Barulah kemudian pada tahun 1971, dimasa Datuk Bandar Achmad Syam, gedung ini dijadikan sebagai bangunan Balai Bandar hingga kini.[1] Letak bangunan balai ini tepat berada di seberang jalan dari Istana Negara nan banyak memelihara rusa di halamannya itu.

Tiada hendak masuk kami, sebab tampaknya tiada dibuka untuk pelancong. Cukup menengok dari luar saja, matahari semakin berdengkang karena tengah hari sudah menjelang. Di hadapan bangunan balai ini, di tepi jalan, angkutan umum ada yang berhenti menanti penumpang demikian juga para pengemudi bendi juga berhenti disini. Batang Beringin nan amat rindang yang berada di sebelah kiri dari gedung balai ini mereka jadikan sebagai tempat berteduh.

____________________________

[1] Lihat: http://databudaya.net/index.php/databudaya/databudayaatribut/cabud/id/1454

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s