Masih Beraya Awak

Kembang api kami ketika meletus di awang-awang
Kembang api kami ketika meletus di awang-awang

Malam tanggal 12 Syawal 1326[1] ini kami mendengar suara kembang api masih dimainkan, duhai senang hati ini dibuatnya masih serasa berhari raya awak ini. Berlainan dengan kota yang baru saja kami tinggalkan tatkala kami baru sampai pada Hari Rayo Anam tiga hari nan silam, sudah tak berasa hari raya lagi.

Sebenarnya pada hari kelima dan seterusnya sudah berkurang orang main kembang api di kampung kami. Tak seramai hari-hari sebelumnya, beruntung masih bersisa kembang api kami, kami mainkan. Menggelegar suaranya di atas sana, serupa guruh gemanya. Senang hati kami karena selepas itu mulai terdengar letusan-letusan kembang api nan lain. Cukuplah kami sebagai pemancing saja.

Pagi tadi selepas mengantar isteri kami pergi mengajar ke sekolahnya, kami pergi ke rumah salah seorang maktuo – sepupu dari papa kami – untuk beraya. Senang hatinya menengok kami, walau ekspresi yang diperlihatkan marah dan kesal, mulutnya menyinyir tiada henti menyesali kami sekeluarga yang tiada datang menyilau dirinya semasa hari raya. Kami jelaskan keadaan diri dan keluarga, tampaknya beliau tiada hendak mengerti, terus menyinyir, untuk kakak – anak sulung maktuo – cepat datang dan langsung mengalihkan pembicaraan.

Kami memang tiada mendapat libur, hari ini kami sengaja minta izin kepada induk semang kami untuk beraya. Alhamdulillah ada diizinkan..

Demikianlah pengalaman kami pada hari ke sebelas dan kedua belas di bulan Syawal ini, masih beraya kami. Bagaimana dengan engku, rangkayo, serta encik sekalian? Adakah masih beraya?

[1] Senin tanggal 27 Juli. Pergantian hari pada penanggalan Islam (Hijriyah) ialah pada saat magrib, siang harinya masih tanggal 11 Syawal

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s